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(Mis)Understandings about Communication Post-Concussion: Qualitative Collective Case Study Investigating Perspectives of Youth and Their Families

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Jessica A Harasym, PhD Candidate, Rehabilitation Science, MSLP, R.SLP, S-LP(C), Faculty of Rehabilitation Medicine, University of Alberta; Shanon E Phelan, PhD, OT Reg (NS), Faculty of Health, Dalhousie University; Douglas P Gross, PhD, PT, Faculty of Rehabilitation Medicine, University of Alberta.

Concussions are a significant health concern for Canadian youth. With perspectives and needs distinct from children and adults, youth are underrepresented in concussion research. Youth is a critical phase of social-emotional and cognitive development. A concussion can reshape a youth's social roles, family dynamics and academic performance, especially when changes occur in talking, thinking, reading, writing, or relating to others. This poster presentation addresses existing research gaps through in-depth exploration of the experience of living with post-concussion communication difficulties from the youth perspective. We explore the intersections of communication, concussion recovery and well-being while centering youth's voices in the research.

Cotation

Préliminaire

Auditoire cible

Orthophonistes

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans), Les adultes (de 18 à 64 ans)

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A Clinician-Researcher Partnership in a Low-service Area in Northern Canada

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Jacqueline Lim, PhD, James Cook University; Trelani F Milburn, PhD, University of Alberta; Monique Charest, PhD, University of Alberta.

This presentation will discuss the experience of a clinician-researcher partnership that developed a community-based study in a rural Northern Canadian town. The study explored the impact of a parent-child-teacher drawing activity on improving the oral language and emergent literacy skills of local preschool children. The study arose out of the real-world challenges of providing speech pathology services in a community with significant economic, social and health challenges. It will outline not only the results of the study but reflect on the challenges of clinician-researcher partnerships and community-based research.

Cotation

Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

Affiche
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A Group-Based Intervention to Promote Therapeutic Adherence and Prevent Chemoradiotherapy-Induced Dysphagia: A Retrospective Study

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Cindy Levesque-Boissonneault, M.Sc. Orthophoniste; Nancy Latulippe, MPO; Edith Fillion, MD; Houda Bahig, MD; Apostolos Christopoulos, MD; Anh Khoi Patrick Nguyen, MPO; Stéphanie Emond, MPO; Charles Martin, MPO; Johannes Frasnelli, PhD; Marie-Eve Caty, PhD.

This retrospective study assesses the effectiveness of an innovative group-based intervention to prevent concurrent chemotherapy and radiotherapy (CCRT) induced-dysphagia. Results show better outcomes for the group-based intervention, as compared to individual swallowing therapy, with regard to the proportion of nasogastric tube placements and post-treatment dysphagia severity. This study supports the relevance of a group-based intervention to prevent dysphagia associated with CCRT. Its results will contribute to improve clinical practices in oncology.

Cotation

Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

Affiche
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Améliorer l’équité, la diversité et l’inclusivité de nos cliniques: Exemple d’une action concertée en orthophonie

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Marie Hémond, Orthophoniste, M. P. O., Coordinatrice de la clinique Universitaire en orthophonie et audiologie, Université de Montréal; Vincent Bourassa-Bédard, Orthophoniste, M. P. O., Étudiant au doctorat, École d'orthophonie et d'audiologie de l'Université de Montréal, Centre de Recherche Interdisciplinaire en Réadaptation du Montréal métropolitain; Marylène Dionne, Orthophoniste, M. P. O., Étudiante au doctorat, École d'orthophonie et d'audiologie de l'Université de Montréal, Centre de Recherche Interdisciplinaire en Réadaptation du Montréal métropolitain; Cassandra Hamel-Baz, Étudiante à la maîtrise, École d'orthophonie et d'audiologie de l'Université de Montréal, Centre de Recherche Interdisciplinaire en Réadaptation du Montréal métropolitain; Marie-Noël Thibodeau, Étudiante à la maîtrise, École d'orthophonie et d'audiologie de l'Université de Montréal, Centre de Recherche Interdisciplinaire en Réadaptation du Montréal métropolitain; Rebecca Maftoul, Orthophoniste, M. P. O., Professeure de Clinique, Université de Montréal, École d'orthophonie et d'audiologie; Élie Tremblay, Étudians à la 'aîtrise, École d'orthophonie et d'audiologie de l'Université de Montréal, Centre de Recherche Interdisciplinaire en Réadaptation du Montréal métropolitain; Ingrid Verduyckt, Ph. D., Professeure agrégée, École d'orthophonie et d'audiologie de l'Université de Montréal, Centre de Recherche Interdisciplinaire en Réadaptation du Montréal métropolitain.

Alors que la conscience collective s’éveille aux enjeux d’EDI en orthophonie, les milieux souhaitant s’améliorer se trouvent encore peu outillés et soutenus. Les cliniques universitaires, par leur rôle crucial dans la formation des futur.es professionnel.les et la transmission des meilleurs pratiques, doivent être exemplaires aussi en matière d’EDI. Notre action concertée, en partenariat avec les usager.ères et les représentant.es de la Clinique universitaire en orthophonie audiologie de l’Université de Montréal, vise à asseoir les bases pour améliorer les pratiques EDI au sein de cette clinique, et mettre à disposition les outils développés à tous les milieux cliniques désireux de s’améliorer.

Cotation

Préliminaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans), Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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Availability and Effectiveness of Aphasia-Specific Apps in Language Intervention: A Scoping Review

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Stephanie Roberge, Masters student, Laurentian University; Sophie Laurence, Assistant professor, Laurentian University.

This scoping review aimed to identify the apps that are currently available to speech-language pathologists for the treatment of aphasia and to present what is known about the effectiveness of these apps. This was done by following the PRISMA-ScR method; more precisely, four online research databases (CINAHL, PubMed, PsycINFO, and Google Scholar) were searched for relevant articles using specific keywords. Results show that particular apps are being used in therapy for aphasia, including Tactus Therapy, Constant Therapy, and SmallTalk, among others. However, more research is needed to assess the effectiveness of these apps in the treatment of this language disorder.

Conférencier(s)

Stephanie Roberge

Cotation

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Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

Affiche
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Better Together: An Early Intervention Care Path for Families and Children with Suspected Autism

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Megan Staniforth, RSLP, Island Health - Queen Alexandra Centre for Children's Health; Denise Watson, Early Intervention Program Coordinator, Island Health - Queen Alexandra Centre for Children's Health.

Early Intervention speech-language pathologists work within multidisciplinary teams to support families and young children with suspected autism spectrum disorder. Our EIP program developed a care path to promote consistent, evidenced-based service delivery in an urban outpatient pediatric community setting. This presentation follows the client and family’s journey from the initial point of concern through to transition to registered autism services, and answers the question of how Early Intervention clinicians can best support parents in understanding a possible autism diagnosis and their role in supporting their child’s development.

Cotation

Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans)

Affiche
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Characterizing Drug-Induced Stuttering: Implications for Speech Fluency Assessment and Treatment

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Alyssa Stowe, Department of Speech Language Pathology, University of Toronto; Ala Refai, Department of Speech Language Pathology, University of Toronto; Luc De Nil, Department of Speech Language Pathology, University of Toronto.

Literature in drug-induced stuttering is mostly composed of case reports that focus on medical and pharmacological effects. Typically, very little consideration is given to factors that may affect the type of fluency treatment that should be recommended or to the psychosocial impact of acquired stuttering on the client. In this poster, we will review the literature on drug-induced stuttering and use the biopsychosocial framework to discuss additional factors that should be considered to guide treatments and improve client outcomes.

Conférencier(s)

Alyssa Stowe, BSc

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Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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Clinician Workshop: Parent Involvement in S-LP Intervention

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Lisa Schumacher, MSc(A), S-LP(C), Lethbridge-Layton-Mackay Rehabilitation Centre, CIUSSS Centre Ouest de Montréal.

Evidence supports that parents & caregivers can effectively implement intervention strategies, leading to greater progress in children’s speech and language goals. After reviewing definitions and research evidence, we will focus on clinician strategies for better integrating parents as active participants in S-LP interventions, building in success for both parent and child.

Participants will rate current parent involvement in their sessions using a continuum tool. They will complete an individual plan for implementing one of the strategies discussed with the parent of a specific client, wording the objective from the parent’s perspective. Time permitting, clinical case examples will be discussed.

Cotation

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Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

Affiche
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Comparative Analysis of Three Narrative Production Tasks: Story Retell, Story Generation, Story-Starter

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Trelani F Milburn-Chapman, PhD, University of Alberta; Carole KR Hiew, BSc, University of Alberta.

Language sample analysis using wordless books for narrative production is common in language assessment and research. Progress monitoring for children’s microstructure (eg., MLUm, TTR) and other features (eg., inferencing, literate language) requires transcription and coding. This is laborious and time-consuming. We compared the stories 197 typically-developing preschoolers produced using a story-starter (ie., single picture) and widely-used story generation and retell tasks. The analysis compared language features, inferential talk, and literate language. The story-starter yielded significantly longer MLUm, higher TTR, and more elaborated noun phrases but non-significant differences in all other features. Story-starters show promise for children's’ speech-language assessment.

Cotation

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Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

Affiche

Complex Syntactic Abilities of French Monolingual and French-English Bilingual Adolescents in Conversational and Expository Discourse

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Eve Julie Rioux, S-LP, PhD student, McGill University; Elin Thordardottir, Professor, S-LP, McGill University.

It is not known when and if bilingual adolescents reach monolingual proficiency after years of exposure nor whether their syntactic productions vary according to context. This study investigated the long-term proficiency of monolingual and bilingual adolescents (English L1) in French and English complex syntactic abilities. Complex syntactic abilities in French monolinguals and French-English bilinguals (n=41) were investigated in conversational and expository. Significant group differences were found. Results will discuss from language sample analysis will be presented emphasizing which factors better predict complex syntactic competency and which measures better capture bilingual adolescents’ complex syntax. Theoretical and clinical implications will be discussed.

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Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

Affiche
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Conversational Analysis of "Conflict Talk" Exchanges

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Author: Alexa Okrainec, PhD, S-LP(C), Brandon University.

The presenter proposes that children engage in ‘conflict talk’ exchanges through which linguistic information becomes available to them. The presenter advances the notion that "conflict talk" exchanges may be instrumental in enhancing children's knowledge of the structure, meaning, and usage of language. Theory and research supporting the notion that conflict is an important catalyst for development of young children will be highlighted. Assessment strategies and protocols for analyzing “conflict talk” exchanges arising during conversational interactions will be explained. Published coding systems for analyzing “conflict talk” will be featured.

Cotation

Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

Affiche

Cultural Adaptation of Parent-Implemented Early Communication Interventions: A Scoping Review

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Maya Albin, MSc, SLP, Reg. CASLPO; Michelle Phoenix, PhD, SLP, Reg. CASLPO, McMaster University; Samantha Micsinszki, PhD, RN, McMaster University.

Communication interventions for young children are often delivered in a parent-implemented manner. Many speech-language pathologists (S-LPs) delivering these interventions serve clients from cultures that differ from their own, yet there is little guidance for clinicians regarding how or when to culturally adapt these interventions. Therefore, we conducted this scoping review to determine how parent-implemented communication interventions were adapted when delivered to culturally and linguistically diverse families. This review adds to the body literature that advances culturally appropriate, ethical, and equitable care for all clients receiving S-LP services. The presentation will include opportunities for group participation.

Cotation

Préliminaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans)

Affiche

Description d’image chez des individus neurotypiques bilingues: analyse de la performance selon la langue utilisée

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Emilie J Godin, Student, Université Laurentienne; Sophie Laurence, assistant professor, Université Laurentienne.

La description d’image est une tâche fréquemment utilisée pour l’évaluation du discours. La performance à cette tâche varie selon l’éducation et l'âge, cependant, peu d'études ont examiné l’effet de la langue utilisée chez les individus bilingues.

Les objectifs de cette étude sont de comparer les performances en français et en anglais d’adultes neurotypiques bilingues à la tâche de description d’image et de comparer cette performance en anglais à celle d’adultes monolingues anglophones. L'interprétation des résultats sera discutée en fonction de l'âge, de la langue et de l'éducation des participants. Cette étude souligne l’effet du bilinguisme sur l’analyse du discours oral.

Conférencier(s)

Émilie Godin

Cotation

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Auditoire cible

Orthophonistes

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

Affiche
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Développement d’une grille d’analyse des interactions verbales éducatrice-enfants : réciprocité et richesse des conversations

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Marie-Pier Gingras, Étudiante au doctorat et orthophoniste, Université du Québec à Trois-Rivières; Louise Duchesne, Professeure agrégée, Université du Québec à Trois-Rivières; Stefano Rezzonico, Professeur adjoint, Université de Montréal.

Cette affiche présente la démarche ayant permis d’élaborer une grille d’analyse des conversations éducatrice-enfants. Nous avons filmé 16 éducatrices en contexte authentique d’interaction avec leur groupe d’enfants d’âge préscolaire. À la suite de l’examen de ces vidéos et de la littérature scientifique, un certain nombre de variables a été retenue pour analyser les interactions verbales au regard des facteurs qui soutiennent le développement du langage des enfants âgés de 4 et 5 ans. Ces variables sont regroupées en deux grandes catégories : la réciprocité des conversations et le langage employé par l’éducatrice.

Conférencier(s)

Marie-Pier Gingras

Cotation

Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans)

Affiche
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Développement et validation du Voice Handicap Index en français québécois

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Vincent Martel-Sauvageau, Pr., Université Laval; Lyne Defoy, CHU de Québec.

Le Voice Handicap Index est un questionnaire auto-administré fréquemment utilisé et reconnu dans la littérature permettant d’évaluer l’impact de la dysphonie. Le présent projet constitue l'adaptation franco-québécoise du questionnaire, suivie de sa validation et de sa normalisation. Le questionnaire adapté présente d' excellentes qualités psychométriques et peut maintenant être utilisé auprès de la population franco-québécoise.

Cotation

Préliminaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

Affiche
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Divergences Between Complexity and Performance in Language Sample Analysis: Examples from a Pilot Study

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Peter T Cahill, McMaster University; Patricia Cleave, Dalhousie University; Elissa Asp, Saint Mary's University; Bonita Squires, Dalhousie University; Elizabeth Kay-Raining Bird, Dalhousie University.

Language sample analysis (LSA) is a flexible assessment technique which provides rich data which can be examined in many ways. Some analysis techniques for LSA are thought to better represent the communication abilities of children from diverse backgrounds, including children acquiring more than one language. In this study of language samples from 48 English monolingual and English-French bilingual children in two age groups (7 to 8 and 11 to 12), divergences between mazing, errors and measures of syntactic complexity suggest the need for further research and cautious interpretation of individual measures, especially when assessing the communication of bilingual children.

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Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

Affiche

Éducation thérapeutique orthophonique de groupe virtuelle sur l’autonomisation des personnes avec la maladie de Parkinson

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Cassandra Hamel-Baz, Université de Montréal; Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal métropolitain; Camille Rose, Université de Montréal; Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal métropolitain; Maude Desjardins, Ph.D, University of Delaware; Ingrid Verduyckt, Professeure agrégée, Université de Montréal; Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal métropolitain.

La maladie de Parkinson (MP) s’accompagne, dans la majorité des cas, de problèmes de parole et de déglutition. Toutefois, les services orthophoniques restent peu accessibles au Québec pour les personnes qui vivent avec la maladie de Parkinson (PMP). Ce projet porte sur l’évaluation à court terme d’une intervention de groupe en ligne développée sur base de besoins exprimés par des PMP et qui a pour but de favoriser leur autonomisation. Alors que les analyses quantitatives ne montrent pas de résultats significatifs, les analyses qualitatives préliminaires font ressortir des aspects bénéfiques de l’intervention ainsi que des aspects à améliorer, selon les participant.e.s.

Cotation

Préliminaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

Affiche

Effectiveness of a Clinician Workshop in Parent Involvement in Pediatric Intervention

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Lisa Schumacher, MSc(A), S-LP(C), Lethbridge-Layton-Mackay Rehabilitation Centre, CIUSSS Centre Ouest de Montréal.

The Parent Involvement in Intervention workshop was developed for pediatric rehabilitation clinicians to increase parent participation in intervention. Two months post workshop, clinicians completed a survey measuring the impact of workshop participation on subsequent clinical interventions. For each of 7 questions regarding different aspects of parental involvement, 83 to 100% of clinicians reported making positive changes in their interventions. All (100%) respondents reported that the workshop affected parental involvement in their interventions. The majority (83%) reported generally increased parent participation, with over half (61%) reporting that parents had commented on their increased participation. This effective workshop continues yearly at LLMRC.

Cotation

Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

Affiche
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Effects of COVID-19 Health Measures on Teacher's and Educational Professionals' Voice, Communication, and Well-Being

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Tiffany Chang, Université de Montréal; Ingrid Verduyckt, Université de Montréal; Sinead Creagh, University of Hong Kong; Hanaa Taleb, Université de Montréal.

The health measures imposed by COVID-19 on workplaces created adverse communication settings. Our study aims to document and analyze the vocal difficulties caused by these measures in schools and early childhood settings. A survey regarding vocal health was answered by 201 professionals working in these settings in October 2020. Overall, respondents perceive that their vocal use is negatively affected by COVID-19 health measures, and they feel unequipped to take care of their voice. Better equipping professionals and workplaces in dealing with vocal health issues in challenging contexts is a priority where S-LPs have an advocacy and training role to play.

Conférencier(s)

Tiffany Chang, MPO

Cotation

Préliminaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans)

Affiche

Experiences of Parents Participating in Virtual More Than Words® Programs: Implications for Virtual Service Delivery

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Lauren Denusik; Michelle Servais; Kathryn Rollins; Danielle Glista; Sheila Moodie; Janis Cardy; Elaine Weitzman; Barbara Jane Cunningham.

More Than Words® – The Hanen Program for Parents of Children with Autism Spectrum Disorder, teaches parents strategies to support their child’s social communication development. As a result of COVID-19, the virtual program that was in development was quickly launched as an online intervention. Our interview study engaged parents who recently participated in the program online to understand their experiences. Parents’ experiences learning and acquiring new skills, accessing the intervention and using technology, and engaging with their peers and speech-language pathologist will be presented. Results apply to the More Than Words® program but may also apply to similar virtual programs.

Conférencier(s)

Lauren Denusik, BA(Hons)

Cotation

Préliminaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans)

Affiche
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Happy, Angry or Sad? Affective Prosody Deficits in 17 Acquired Pathological Conditions

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Valérie Coulombe; Marilyne Joyal; Vincent Martel-Sauvageau; Laura Monetta.

Affective prosody conveys a speaker’s emotions through the melody and rhythm of speech. Abilities underlying its comprehension and production can be impaired by brain damage. Despite the harmful impacts of affective prosodic impairment on patient everyday life, it is rarely addressed in clinical settings. An overview of affective prosodic deficits is needed to better understand the difficulties faced by individuals with different neurological profiles. In this scoping review, findings from 94 studies were combined to summarize the pathological conditions that may lead to affective prosodic deficits and characterize these deficits in the comprehension and production of affective prosody.

Cotation

Préliminaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

Affiche

Identifying and Addressing Bias in Speech-Language Pathology Problem Based Learning

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Michelle Phoenix, PhD, Reg. CASLPO, McMaster University; Justine Hamilton; Chan Harmonie; Tidd Courtney; Deidre Sperry.

Speech language pathologists must develop cultural humility, competence, and critical reflexivity skills during their training programs in preparation for delivering services to diverse clients. Problem-based learning can help students to develop those skills when the learning materials provided include diverse client and professional representations. Our team applied a critical and evidence-based approach to developing learning materials and facilitator training. We implemented the problem-based materials and tutor training in 2021. Outcomes were evaluated by student survey and discussion with group facilitators. Students’ overall feedback was positive and facilitators reported improved conversations and preparation for servicing culturally and linguistically diverse clients.

Cotation

Préliminaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans), Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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L'effet des facteurs de risque sur le vocabulaire des enfants avec problèmes de comportements

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Camélie Belzile-Lapalme, M.H.Sc SLP student, University of Ottawa; Roxanne Bélanger, PhD, Associate Professor, Laurentian University; Mélanie Lapalme, PhD, Full Professor, Université de Sherbrooke; Angélique Laurent, PhD, Associate Professor, Université de Sherbrooke; Michèle Déry, PhD, Full Professor, Université de Sherbrooke.

Le lien entre le langage et les problèmes de comportements (PC) a été établi par diverses études et démontre que le fait d’avoir de bonnes habiletés langagières pourraient être un atout pour les enfants avec PC. Le but de cette étude était d’étudier la contribution des facteurs de risque et de protection à la naissance sur les futures habiletés langagières d’enfants avec PC. L’échantillon comportait 428 participants ayant des PC significatifs (filles 44,2%). Les résultats permettront aux orthophonistes d’identifier les enfants à risque et d’offrir un traitement précoce pour éviter que les problèmes de langage augmentent avec le temps.

Cotation

Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

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La comorbidité du TDAH et du TDL chez les enfants d’âge scolaire : types d’erreurs

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Amélie Albert, Étudiante, Université Laurentienne; Chantal Mayer-Crittenden, PhD, Laurentian University.

Cette étude porte sur la comorbidité du TDAH et du TDL des enfants bilingues d’âge scolaire. Quinze participants bilingues (anglais-français), tous inscris à un cours de troisième année dans une école française, ont été catégorisés en différents groupes : un groupe (n = 5) ayant un TDAH, un groupe (n = 5) ayant un TDL et un groupe (n = 5) ayant un TDAH et un TDL. Les résultats démontrent que les enfants qui ont un TDAH ont des scores comparables aux enfants qui ont un TDL, cependant les types d’erreurs varient et les orthophonistes devraient en être conscients.

Conférencier(s)

Amélie Albert

Cotation

Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

Affiche

La validité des livres gradués (Escalire) auprès d’élèves franco-ontariens au cycle primaire

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Alexie Godin, Laurentian University; Michèle Minor-Corriveau, Laurentian University.

Cette étude se propose de vérifier si les livres de la série Escalire correspondent aux niveaux scolaires ciblés des élèves (de la 1re à la 4e année) qui fréquentent des écoles de langue française de l’Ontario. Les résultats permettront de confirmer si les livres qui appartiennent aux différents niveaux scolaires sont lus et compris adéquatement par des élèves du cycle primaire. Une analyse de la qualité de la lecture et de la compréhension permettra de répondre à la question suivante : les livres d'Escalire correspondent-ils aux niveaux scolaires ciblés des élèves Franco-Ontariens de la première jusqu’à la quatrième année?

Cotation

Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

Affiche
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Language Acquisition Over Time for Children in a Minority Language Context

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Céline St-Onge, B.Sc.S. Orthophonie; Chantal Mayer-Crittenden, B.A., M.Sc.S., PhD.

This research aimed to determine if there is a shift in language dominance for TD children and children with DLD from JK to grade 3, and if so, which language domains are most affected. Previously collected data from bilingual TD children and bilingual children with DLD was analyzed. The language domains examined were; expressive language, receptive language, information processing, pre-reading abilities and written language. Overall, children obtained higher scores in the English language overtime with a shift occurring mostly between grade 1 and grade 3. Furthermore, children with DLD appeared to be more heavily impacted by the majority language.

Cotation

Préliminaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

Affiche

L’orthophonie pour toustes : un sondage francophone pour explorer la compétence interculturelle LGBTQ+ en orthophonie

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Élie Tremblay, Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal métropolitain, École d’orthophonie et d’audiologie de l'Université de Montréal; Boutheina Jemel, École d’orthophonie et d’audiologie de l'Université de Montréal, CIUSSS du Nord-de-l’Île-de-Montréal – Hôpital Rivière-des-Prairies; Louis-Pierre Auger, Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal métropolitain, École de réadaptation de l'Université de Montréal; Ingrid Verduyckt, Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal métropolitain, École d’orthophonie et d’audiologie de l'Université de Montréal.

Nous avons créé le sondage « L’orthophonie pour toustes » afin d’explorer la compétence interculturelle, dans l’ensemble de ses composantes (cognitive, comportementale et contextuelle), auprès des orthophonistes et étudiant·e·s en orthophonie du Canada francophone en lien avec la diversité sexuelle et de genre. En effet, des iniquités de santé touchent les personnes lesbiennes, gaies, bisexuelles, trans, queer ou s’identifiant autrement aux minorités sexuelles et de genre (LGBTQ+) et la compétence interculturelle peut contribuer à réduire ces iniquités. Venez nous parler pour en apprendre sur les enjeux de la diversité sexuelle et de genre qui imprègnent les différents rôles de l’orthophoniste!

Cotation

Préliminaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans), Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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Mentoring for Recent Graduates in Speech-Language Pathology and Audiology: Findings from Action-Based Partnered Research

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Marie-Eve Caty, PhD, Universite du Quebec a Trois-Rivières; Maxime Paquet, PhD, Universite de Montreal; Nathalie Lafranchise, PhD, Universite du Quebec a Montreal; Marilou Bélisle, PhD, Universite de Sherbrooke; Caroline Parent-Legault, M.O.A, OOAQ; Marie-Claude Paquette, MSc, OOAQ; Andrée-Anne Lepage, PhD, Universite du Quebec a Trois-Rivieres; Joseph Thibeault, MSc, Universite du Quebec a Trois-Rivieres; Jacques Bertrand, PhD, Universite du Quebec a Trois-Rivieres.

Mentoring is recognized for supporting professional development and assisting in the transition to practice. While much of the research focuses on formal mentoring programs within organizations, little has focused on the mentoring offered by regulatory bodies. In October 2019, the Ordre des Orthophonistes et Audiologistes du Québec launched a mentorship pilot project to support recently graduated speech-language pathologists and audiologists in dealing with the complexity and uncertainty associated with their professional transition into practice. This presentation will summarize the results of this partnered evaluative mixed methods study and address the implications for the education of future speech-language pathologists and audiologists.

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Auditoire cible

Orthophonistes, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans), Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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Oral Health = Overall Health: Implementing an Oral Care Pilot Project in Northern BC

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Author:

Sasha Wade, MSc. SLP, Northern Health.

Approximately 95% of residents in long-term care require assistance with oral care but don’t receive it. The health consequences of poor oral health are significant. Poor oral care is linked with heart disease, stroke, diabetes, aspiration pneumonia, oral pain and depression due to social isolation related to difficulty speaking and eating. Find out how an oral care clinical practice standard was implemented and how it successfully impacted the oral health and wellbeing of residents at a long term care pilot site in Prince George, BC.

Conférencier(s)

Sasha Wade, MSc, S-LP

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Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les personnes âgées (65 ans et plus)

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Perceived Gains of Participating in a Large Vocal Stimulation Group for People with Parkinson’s Disease

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Ingrid Verduyckt, PhD, Professeure agrégée, Université de Montréal, École d'orthophonie et d'audiologie, Centre de recherche interdisciplinaire du Montréal métropolitain; Charline Delorme, Étudiante en neurosciences cognitives, Université de Montréal, École d'orthophonie et d'audiologie, Centre de recherche interdisciplinaire du Montréal métropolitain; Édith Coulombe, Étudiante en psychologie, Université de Montréal, École d'orthophonie et d'audiologie, Centre de recherche interdisciplinaire du Montréal métropolitain; Ouswa Rekik, Étudiante en psychologie, Université de Montréal, École d'orthophonie et d'audiologie, Centre de recherche interdisciplinaire du Montréal métropolitain; Camille Rose, MPO, Université de Montréal, École d'orthophonie et d'audiologie, Centre de recherche interdisciplinaire du Montréal métropolitain; Marie-Christine Hallé, MPO, PhD, Université de Montréal, École d'orthophonie et d'audiologie, Centre de recherche interdisciplinaire du Montréal métropolitain.

The social isolation and disruption of healthcare and community services linked to the COVID-19 pandemic took a toll on everyone, and people with Parkinson’s disease (PwPD) weren’t spared. Musculation de la Voix (MdlV), a virtual activity offering large group vocal stimulation, was created to help PwPD maintain a daily vocal activity and social bounds. To explore the outcomes of this activity, we invited participants of the spring semester to answer a pre-semester and a post-semester online survey. Results from the VHI-10 will be presented along with the results from our qualitative analysis of respondents’ opinion on the outcomes of MdlV.

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Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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Sentence Production Deficit in Aphasia: Efficacy of Treatments and Insights on Intervention

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Sarah-Ève Poirier, MSc Orthophoniste, Université Laval, CIRRIS; Marion Fossard, PhD, Université de Neuchâtel; Laura Monetta, PhD, Université Laval, CIRRIS.

Given the lack of data concerning treatment efficacy for individuals with aphasia experiencing sentence production deficits, a systematic literature review was conducted. Four efficacy measures were considered through the 25 analyzed studies: gains on trained items, generalization to untrained items, transfer to other contexts, and maintenance of the acquired gains. Results suggest that different treatments can lead to gains on trained items and generalization, but data were not consistent for transfer and maintenance. Some characteristics of the individuals with aphasia had a greater effect on efficacy than the treatment itself. Future steps will be discussed.

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Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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Sound Categorization and Identification in Prelingually Deaf Children with Cochlear Implants

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Katy Chen, BA, University of British Columbia, Department of Psychology; Adriel John Orena, PhD, University of British Columbia, Department of Psychology; Ruth Chia, MSc, RAUD, BC Children's Hospital, Cochlear Implant Services; Frederick Kozak, MD, FRCSC, University of British Columbia, Faculty of Medicine; BC Children's Hospital, Cochlear Implant Services; Janet Werker, FRSC, PhD, University of British Columbia, Department of Psychology.

Cochlear implant (CI) devices do not reliably transform all acoustic features, and thus may affect categorization and recognition of everyday sounds. We compared auditory categorization and sound recognition of human-generated vs environment in prelingually-deaf children with CIs (N=10) to 29 age-matched normal hearing peers (NH) in two online game-based tasks using Zoom. The CI and NH group performed similarly when listening to human-generated sounds (e.g. vocalization, laughter), but children with CIs had more difficulty categorizing and identifying some of the environmental sounds (e.g. household sounds, instruments). These results have important implications for understanding how children with CIs process environmental sounds.

Conférencier(s)

Katy Chen, BA(Adv)

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Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

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Speech-Language Pathologists and Audiologists' Use of Telehealth in Clinical Assessment

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Andrea MacLeod; Monique Charest; Trelani Milburn; Esther Kim; Melissa Skoczylas; Angela Feehan; Chloe Korade.

The use of telepractice by speech-language pathologists (S-LPs) and audiologists has increased as a result of the COVID-19 pandemic. In this presentation, we report on the results of a survey aimed at understanding S-LPs’ and Audiologists’ experiences of this shift. Survey questions focused on telehealth use, perspectives on telehealth in clinical practice, and needs going forward. S-LPs (N = 168) and Audiologists (N = 28) from nine provinces and two territories participated. The results revealed profession-specific challenges and opportunities. Discussion will focus on themes and directions for improving the implementation of telepractice.

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Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

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Survey on Use of Telepractice by Quebec Speech-Language Pathologists in the Context of COVID-19 Pandemic

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Vincent Martel-Sauvageau, Université Laval; Joël Macoir, Université Laval; Chantal Desmarais, Université Laval; Laura Monetta, Université Laval.

The present study aimed to document changes and perceptions in the use of telepractice by speech-language pathology (SLP) professionals in Quebec since the start of the COVID-19 outbreak. An online survey revealed that telepractice use has increased significantly during the COVID-19 pandemic and that respondents plan to continue using telepractice after the pandemic ends. Perceptions and barriers are discussed.

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Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans), Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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Swallowing Outcomes in Oropharyngeal Squamous Cell Carcinoma Patients

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors: Sarah Kabalan, MSc in Speech-Language Pathology, University of Alberta; Gabriela Constantinescu, PhD, R.SLP, S-LP(C), Institute for Reconstructive Sciences in Medicine; Jana Rieger, PhD, Director of Research, Institute for Reconstructive Sciences in Medicine

The research objective was to report swallowing outcomes in OPSCC patients using the Modified Barium Swallow Impairment Profile (MBSImP) PI scores and MD Anderson Dysphagia Inventory (MDADI) composite scores at four appointments: pre-treatment, one month post-, six months post-, and 12 months post-treatment. The secondary research objective was to study the relationship between these two types of measures at each appointment. Swallowing outcomes had distinct yet predictable trends for both clinician-driven and patient-reported swallowing outcomes. These two types of measures were in agreement at the pre-treatment and 12 month post-treatment appointment within the first year.

Conférencier(s)

Sarah Kabalan, MSc

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Orthophonistes

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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The Correlation Between Risk Factors of Developmental Language Disorder and Language Scores in Preschoolers

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Janine O'Coin, BHSc, Laurentian University; Roxanne Belanger, MHSc, PhD, Laurentian University.

Developmental Language Disorder (DLD) affects approximately 7% of all children. However, the identification of preschool children with developmental language disorders (DLD) is a difficult task because current tools lack adequate sensitivity and specificity for predicting which preschoolers will go on to receive a DLD diagnosis. This research project aims to address this issue by investigating the contribution of risk factors at birth on the language skills of typically developing unilingual and bilingual preschool children. Preliminary results showed significant correlations between multiple measures of language development. These results will be beneficial for clinicians working with the preschool population.

Conférencier(s)

Janine O’Coin, BHSc

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Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

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The Effects of Deep Brain Stimulation on Speech Disfluencies in Parkinson’s Disease: A Literature Review

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Ala Refai, BSc, University of Toronto; Alyssa Stowe, Bsc, University of Toronto; Luc De Nil, PhD, University of Toronto.

Patients with Parkinson’s Disease (PD) experience both motor and speech difficulties, with several patients also developing neurogenic stuttering. Deep Brain Stimulation (DBS) has been shown to be an effective intervention to reduce motor difficulties, but its effect speech disfluencies are not yet clear. In this poster, we review the literature examining the effects of DBS on disfluent speech in patients with PD, with the goal of identifying factors that may predict the therapeutic outcome of DBS for PD patients with neurogenic stuttering.

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Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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The Performance of Franco-Ontarian Adults on the Adaptation of the Western Aphasia Battery-Revised in French

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Alex Zannier, Master Student, Laurentian University; Sophie Laurence, Assistant professor, Laurentian University.
 

Assessment of language abilities in bilingual populations is a challenge due to the lack of standardized and normalized tools for these populations. The Western Aphasia Battery-Revised (WAB-R) was adapted to the Franco-Ontarian population to consider the linguistic and cultural particularities of francophones. The main objective of this research was to establish norms for this Franco-Ontarian adaptation of the WAB-R. This assessment tool was administered to Franco-Ontarians. The performance of neurotypical participants showed little variation across subtests and the mean subtotal scores obtained on the Franco-Ontarian adaptation of the WAB-R were comparable to the ones obtained in the original English WAB-R.

Conférencier(s)

Alex Zannier

Cotation

Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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Trajectoire de soins orthophoniques des enfants qui bégaient et ont un trouble concomitant

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Sébastien Finlay, Étudiant en neuroscience cognitives, Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal Métropolitain, École d'orthophonie et d'audiologie de l'Université de Montréal; Julie Braën, Orthophoniste, Institut Raymond Dewar, CIUSSS Centre Sude de l'île de Montréal; Maïlie Fortin, Étudiante au doctorat en optométrie, Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal Métropolitain, École d'orthophonie et d'audiologie de l'Université de Montréal; Pascaline Kengne Talla, Ph. D., Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal Métropolitain, Université McGill; Ingrid Verduyckt, Ph. D., Professeure agrégée, Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal Métropolitain, École d'orthophonie et d'audiologie de l'Université de Montréal.

Il existe peu de données concernant la prévalence des troubles concomitants (TC) chez les enfants qui bégaient et la meilleure prise en charge dans cette situation. Notre étude décrit les caractéristiques d'une cohorte d'enfants qui bégaient et leur trajectoire de soins en orthophonie. Une étude rétrospective sur dossier a été menée dans un centre de réadaptation public francophones de Montréal. Nos résultats indiquent que les enfants qui bégaient et ont un TC représentent une proportion importante de la population et que leur trajectoire de soins est différente de celle d’enfants sans TC. Les implications cliniques et scientifiques seront discutées.

Conférencier(s)

Sébastien Finlay

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Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes

Groupe(s) d’âge

Les enfants d’âge préscolaire (de 0 à 4 ans), Les enfants d’âge scolaire (de 5 à 17 ans)

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Un programme novateur en orthophonie pour des proches aidants de personnes présentant une maladie d’Alzheimer

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Sophie Chesneau, Professeure, Université du Québec à Trois-Rivières; Mireille Coutirier, Orthophoniste; Vanessa Giroux, Étudiante en orthophonie, Université du Québec à Trois-Rivières; Laurianne Maurand, Étudiante en orthophonie, Université du Québec à Trois-Rivières; Lydia Verrette, Étudiante en orthophonie, Université du Québec à Trois-Rivières.

Les familles, qui prennent soin d’une personne présentant une maladie d’Alzheimer (PMA), sont déstabilisés par les changements qui perturbent sa communication et son comportement. Cette étude pilote évalue selon un devis mixte quantitatif et qualitatif un programme de formation adressée à des proches aidants de PMA, associant l’enseignement de stratégies de communication à des principes Montessori. 4 participants ont suivi ce programme et montré une augmentation de l’utilisation et de l’efficacité des stratégies enseignées et une amélioration de la gestion des comportements perturbateurs. Cette étude pilote souligne l’importance de la prise en charge orthophonique des proches aidants de PMA.

Conférencier(s)

Sophie Chesneau

Cotation

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Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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Virtual Aphasia Therapy: What is the Impact on Quality of Life?

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Carlee Wilson; Leah Auch; Kira Mauriks; Esther Kim.

This session will provide the results of a collective qualitative case study designed to understand the impact of different modalities of virtual therapy on the quality of life of people with aphasia. The case study explores the experiences of five people with aphasia who took part in individual and group based therapies, through interview and thematic analysis. Information about the implications of virtual therapy, the experience of therapy for people with aphasia, and future directions for researchers and clinicians will be addressed.

Conférencier(s)

Carlee Wilson, MSc

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Intermédiaire

Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans), Les personnes âgées (65 ans et plus)

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“I want to appreciate the person that I am”: Transgender Communication Experiences Across Gender Identities

La langue utilisée dans la description reflète la langue de la séance.

Authors:

Jingyu Linna Jin, MScA, CCC-SLP, S-LP(C); Jeffrey Teixeira, MD; Michael Nuara, MD; Kathryn Yorkston, PhD, BC-ANCDS; Carolyn Baylor, PhD, CCC-SLP.

A qualitative study was conducted to understand the communication experiences of transgender individuals, and the similarities and differences of experiences across gender identities. Themes that emerged from the data revealed the interactions among authenticity, safety, societal expectations, and time in how they communicated with others. While transgender individuals worked towards different communication styles that matched their unique gender expressions, they shared similar experiences in navigating existing social norms. Findings support the need for a holistic approach to gender affirming care in therapy, particularly in meeting transgender clients’ personal goals for communication expression regardless of their gender identities.

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Auditoire cible

Orthophonistes, Aides en santé de la communication, Étudiants

Groupe(s) d’âge

Les adultes (de 18 à 64 ans)

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